Raliul Suediei 2003 – Gentlemen, warm your engines!

by Romeo Tudorache | 1 Feb, 2003 | WRC

La doar doua saptamani de la debut, Campionatul Mondial de Raliuri programeaza in perioada 6 – 9 februarie cea de-a doua etapa a acestui sezon – Raliul Suediei.
Dupa un prim contact cu extrem de selectivul traseu din Monte Carlo, echipajele se afla in fata unei noi pietre de incercare. Raliul Suediei nu este o competitie pentru cei slabi de inger – aici nu triumfa decat cei cu mana sigura, cei care reusesc sa struneasca cu mare acuratete caii putere de sub capota bolizilor.

> Judecand dupa rezultate, Peugeot a inceput acest sezon cu stangul. Bulgarii de zapada aruncati de public l-au ranit pe Marcus Gronholm mai mult decat rezultatul in sine. Finlandezul va incerca bineinteles sa recastige respectul celor de pe margine printr-o evolutie de zile mari. A demonstrat in nenumarate randuri ca este un adevarat “print al glisadelor”, iar in Suedia el va fi precum pestele in apa. El a triumfat aici in doua randuri, in 2000 si 2002, iar coechipierul sau Harri Rovanpera a cules cununa de lauri in 2001. Ne place sau nu ne place, Peugeot sunt marii favoriti in acest unic raliu pe zapada. Nici un raliu nu se castiga insa prin simplul calcul al hartiei…

> Performanta deosebita obtinuta la Monte Carlo de cei de la Citroen a demonstrat tuturor ca echipa condusa de Guy Frequelin nu a venit in WRC pe post de sparring partner. Toata lumea se astepta ca la Monte Carlo lupta la varf intre Citroen si Peugeot sa fie apriga. A fost de ajuns un moment de slabiciune din partea lui Gronholm pentru ca tanarul Sébastien Loeb, urmat de “locotenentii” sai McCrae si Sainz sa ia distanta si sa transforme raliul intr-o problema de familie. La debutul primei etape Guy Frequelin se confesa spunand ca Citroen conteaza in acest sezon pe castigarea a trei raliuri – toate disputate pe asfalt. Nu stim daca Monte Carlo figura pe lista posibilelor victorii, insa acum putem spune ca Citroen si-a indeplinit (cam devreme…) o treime din ce si-a propus. Francezii trebuie sa dovedeasca in Suedia ca masina este performanta si pe un traseu alunecos si ca au tras invatamintele necesare din experienta marilor campioni – i-am numit aici pe Colin McRae si pe Carlos Sainz

> Tinand cont de varsta si experienta pilotilor, se poate spune ca locurile 4 si 7 obtinute la Monte Carlo reprezinta un rezultat promitator pentru Ford. Dupa ce un an intreg Mark Wilson a parut ca este mai degraba contabilul sef si nu directorul de curse al echipei Ford, exasperandu-ne de fiecare data cu lungi tirade despre bugetul echipei, care era incantator, era sublim, dar (ne facea el sa credem) lipsea cu desavarsire, iata ca Ford a putut sa alinieze la startul primei etape trei masini. Gurile rele spun insa ca tanarul Hirvonen si-a “cumparat” volanul masinii cu 5-6 milioane de dolari. Se pare insa ca el va lipsi la urmatoarea etapa si ca Ford va conta doar pe primii doi piloti. Pronostic X 🙂 .

> Dupa un prim punct obtinut in prima etapa prin Armin Schwarz, Hyundai va incerca din nou sa intre in primii 8. Anul trecut Juha Kankkunen reusea un loc 8 in Raliul Suediei, clasare care insa nu a avut un echivalent in puncte. Lui Juha insa Hyundai i-a rezervat pentru acest an rolul Maurului, care si-a facut datoria cand a trebuit, echipa debarasandu-se (prematur, spunem noi) de serviciile marelui pilot – legenda vie a campionatului. Ramane ca Armin Schwarz si Freddy Loix, avandu-i alaturi pe Manfred Hiemer si Sven Smeets sa confirme increderea acordata de echipa.

> De la sosirea lui Didier Auriol, cei de la Skoda (in gluma fie spus) nu au avut decat a se plange de marele pilot francez. Din prima zi, Auriol s-a pus pe treaba, exasperand tehnicienii cehi cu lungi serii de teste. Francezul nu stie ce inseamna zi libera, nu stie ce inseamna week-end-ul, singura sa dorinta fiind aceea de a transforma masiva Skoda Octavia WRC Evo 3 intr-o masina performanta. In oarecare masura, putem spune ca a reusit, locul 9 de la Monte Carlo nefiind tocmai rau. Ramane de vazut cat de mult va mai investi constructorul ceh in deja vechea Octavia, stiut fiind faptul ca in curand Skoda va conta pe modelul Fabia WRC.

> I-am lasat la urma pe cei de la Subaru. Dupa artificiile si sampania din finalul sezonului trecut, cand Petter Solberg a reusit in extremis sa obtina titlul de vicecampion mondial, prima etapa a acestui an a fost un adevarat dus rece pentru echipa lui David Lapworth. Evolutia 2003 a modelului Impreza, aruncat in lupta din chiar startul noului sezon, pare a fi promitatoare, iar veteranul Tommi Makinen, de trei ori invingator in Raliul Suediei, ii va fi “vandut” deja cateva ponturi tanarului Solberg astfel incat norvegianul sa-si reintre in mana din chiar urmatoarea etapa, in beneficiul intregii echipe.

*  *  *

> In ciuda frigului si a zapezii, ne asteapta un raliu incandescent. Raliul Suediei inseamna mai mult decat o simpla intrecere pe zapada – inseamna o lupta a nervilor tari, inseamna o lupta a omului cu natura. Fie ca cel mai bun sa invinga! Gentlemen warm your engines!

Romeo Tudorache
Foto: Marcus Grönholm/ Timo Rautiainen/ #2 Peugeot 206 WRC/ Uddeholm Swedish Rally 2002. Credit foto: Peugeot Total WRT